טעויות חשיבה

 

מתן פרשנות

כולנו (כן- כולנו) נוטים להגיב רגשית והתנהגותית, לפי איך שפירשנו והבנו את האירוע, ולא עקב האירוע עצמו. איך נדע? לדוגמה, כשהאדם השני הגיב בצורה שונה, או הבין את המצב בצורה שונה מאיתנו. 

 

  • שני חברים עוברים ברחוב ומאחד הבתים יוצא כלב ורץ לעברם, החבר הראשון יכול לחוש פחד נוראי, דפיקות לב מהירות ולברוח מהמקום, ואילו החבר השני, כלל לא יחוש פחד, להפך, יחוש שמחה, קצב ליבו לא יגבר והוא יגש ללטף את הכלב ולשחק עמו. 

  • אישה נכנסת הביתה כשהיא מחזיקה הרבה שקיות, הבעל רואה אותה ומיד מתפרץ וצועק. "מה זה כל השקיות האלה? כמה קניות עשית? את חושבת שאני רוטשילד? את יודעת מה את? את אגואיסטית!" האישה מחייכת ואומרת "זה כל הציוד והבגדים שהשארת באוטו, רק הבאתי אותם הביתה כי אמרנו שנפנה את תא המטען לפני הנסיעה לאיקאה..."

 

בשני המקרים, כל אחד מהם פירש את מה שקרה בצורה שונה ולכן גם הגיב, רגשית והתנהגותית, בצורה שונה.

 

כמו בתמונה, לפעמים אנחנו קולטים דברים.. הפוך! לא תמיד מה שראינו והבנו, זה באמת מה שקרה. חשוב לזכור שהמחשבות שלנו לעיתים משטות בנו ואז הפרשנות שלנו אינה מדויקת, וכך גם עלולה להיות התגובה הרגשית וההתנהגותית שלנו. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי זה נקרא טעויות חשיבה ו.. כן, זה קורה לכולנו.

 

אז מה עושים? אם מרגישים שזה מפריע בתחום חיים אחד או יותר, אפשר ליצור קשר, להגיע לטיפול יעיל וממוקד, לרכוש ידע וכלים במהלך הטיפול ו...לצאת לדרך חדשה עם ידע וכלים שילוו אתכם הרבה אחרי הטיפול.

 

 

טעות חשיבה מסוג "קריאת מחשבות"

האם קרה לכם שהייתם בטוחים שאתם יודעים מה האדם השני חושב עליכם? שהסקתם מה הוא מרגיש או מה מניע אותו להתנהג באופן מסוים? קרה לכם שהייתם בטוחים מה עובר על אדם אחר, רק כי אתם הייתם חשים כך במצב דומה? אתם לא לבד. זה קורה לכולנו. כן, גם לי, גם לך, לכולנו. ניתן לחלק את טעויות החשיבה ל- 8 סוגים עיקריים. אחת המעניינות שבהן היא הנטייה 'לקרוא מחשבות'. 

כשאנחנו 'קוראים מחשבות' אנחנו מאמינים שאנחנו יודעים מה האדם השני חושב, מרגיש, ומה מניע אותו. אנחנו לא עוצרים לבדוק את אמיתות המחשבה או לשקול אפשרות אחרת, אלא מתייחסים אליה כאמיתית, הגיונית ונכונה ולכן פועלים לפיה. האם קרה לכם שקפצתם למסקנות מהר מדי ו'קראתם מחשבות' ובסוף התברר לכם שטעיתם?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אמנם הסרטון מעלה חיוך אבל.. דפוס חשיבה כזה עלול להסב לאדם סבל, כי הוא פועל שוב ושוב מתוך הנחות שגויות. 

 

אז מה עושים? 

אז בפעם הבאה שאתם אומרים לעצמכם: "הוא בטח חושב/מרגיש ש...", "היא בטח מתנהגת ככה כי.." שימו סימן שאלה. תשאלו את עצמכם "מה ההוכחות לכך?", "האם יש אפשרות אחרת?"

בהצלחה!

 

טעות חשיבה מסוג "חשיבה בשחור-לבן"

 

טעות חשיבה מסוג "העצמה"

 

טעות חשיבה מסוג "ייחוס לעצמי" ("פרסונליזציה")

 

 

 

 

 

 

 

הבט בשלוש הנקודות שבמרכז הדמות בתמונה, התמקד רק בה למספר שניות ואז העביר את מבטך לקיר/משטח לבן ומצמץ במהירות.