ניהול כעסים

שיצביע מי שלא התעצבן או כעס לפחות פעם אחת בשבוע האחרון. כעס, הוא רגש טבעי, ונורמלי לכעוס לפעמים. כעס יכול להיות מיטיב ויעיל להישרדותנו כשהוא עוזר לתקוף גורם מאיים ולפרוק מתח. יחד עם זאת, כעס גם עלול להיות מזיק והרסני, בייחוד אם בשעת לחץ או תסכול, אנו לא שולטים בעצמנו ומתפרצים, או אוגרים את הכעס.

 

הכעס משפיע באופן ברור על הגוף שלנו: דופק מואץ, מתח השרירים עולה, חוסר מנוחה, קוצר נשימה ואף קושי להירדם. מחיר נוסף שאנו משלמים על הכעס הוא פגיעה בקשרים עם אנשים אחרים.

 

הכעס מתעורר בנו לא בגלל משהו שקרה, אלא בעקבות הפרשנות שלנו למה שקרה. המחשבה היא שמעוררת את הרגש (גם אם נראה לנו אחרת). כעס מתעורר כשאנחנו חושבים שפגעו בנו, או שהפרו כללי התנהגות, מוסכמות או כללים. לדוגמה, אדם שאיחר לעבודה 5 דקות והמנהל שלו הודיע לו שזה ירד לו מהמשכורת וזאת לאחר שנשאר אחרי שעות העבודה ללא תמורה. הכעס יתעורר בו עקב פרשנות כגון:   "הוא לא מעריך אותי, שום דבר שאני עושה לא טוב מספיק, מנצלים אותי!" (גורמים לי נזק). "איתי הוא מתחשבן? אחרים יוצאים מוקדם חופשי, הכל פרוטקציות פה! זה לא הוגן!" (הפרת כללים/ציפיות).

 

דרכים לא יעילות בהתמודדות עם כעס:

ה"שומרים בבטן" - חלק מהאנשים אינם מביעים את הכעס, אלא נוטים לשמור את הכעס "בבטן", לאגור אותו ולצבור כעסים. הם לא יביעו את הכעס מחשש שהוא יפגע ביחסיהם עם הזולת. לאורך זמן הדבר עלול להוביל להתפרצויות זעם, או לחלופין להאשמה עצמית, עד לכדי מצב קיצוני של פגיעה עצמית.

הפסיבי אגרסיבי – חלק מהאנשים מביעים את הכעס בצורה סמויה, עקיפה, פסיבית, באמצעות הערות עוקצנות וציניות, שתיקות רועמות, הומור פוגעני והתחמקות ממטלות והבטחות.

 

בטיפול קוגניטיבי התנהגותי נזהה את המצבים שבהם האדם כועס, אילו מחשבות/פרשנויות מעוררות בו כעס, אילו תחושות פיזיות מאותתות לנו מראש על התעוררות הכעס ועוד. נלמד טכניקות להרפיה, וכן נסגל אסטרטגיות התמודדות יעילות ואסרטיביות יותר.

פרטים ליצירת קשר:     052-3323446  |  meytal.cbt@gmail.com  |  חפשו אותי בפייסבוק: www.facebook.com/meytal.cbt

כל הזכויות שמורות לבעלי האתר. אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב | התוכן באתר אינו מהווה יעוץ או חוות דעת מקצועית ואינו מחליף כזה

 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now